dinsdag 23 juni 2015

Martins wagenpark: Saab 9-5 estate

In 2004 schakelde pa over op een andere Zweedse wagen, namelijk de 9-5 Estate van Saab. Het merk introduceerde ook dieselmotoren, en daardoor ideaal voor pa die vaak kilometers moest vreten. En die wagen had heel wat leuke gadgets. Saab was oorspronkelijk een vliegtuigbouwer en heel wat toepassingen werden ook in de wagens geïntroduceerd. Het dashboard sloot zich rond de bestuurder, je had een fantastisch bekerhoudertje die je kon uitklappen en je had de optie nightpanel om 's nachts al de lichtjes van je dashboard te doven, en enkel diegene te laten branden die je zelf koos om zo rustig te kunnen rijden. Daarnaast zat het contact naast de handrem en niet naast het stuur.

In die wagen had pa ook een gps ingebouwd en dat was in die tijd wel leuk om zien. Voortaan konden we de baan volgen op het schermpje, en je kon ook icoontjes instellen op bepaalde plaatsen. Zo had hij ons huis en dat van mémé aangestipt en op de plaats van zijn stamkroeg café De Kroone had hij een hartje geplaatst.

Het was een aangename wagen, waar ik heb mee leren rijden. Niet evident omdat die redelijk lang was en enorm krachtig was.

Helaas was de Saab geen lang leven beschoren. Tijdens "de Feeste op De Platse 2005" besloot pa zijn vriend Manuel van de springkastelen terug te voeren naar zijn huis in Diksmuide (meer over deze fameuze editie volgt later nog in een blogbericht). Die avond brak een enorm onweer los. Toen ik 's morgens wakker werd, zag ik pa zijn wagen niet meer staan voor de deur. Ik riep naar zijn kamer, en hij was gelukkig thuis. De Saab was perte totale in de garage omdat pa er in de regenbui mee in de gracht was gegleden. Tijd voor een nieuwe dus.

Desondanks bleef de Saab één van pa's favoriete automerken en zeker ook het mijne. In 2008 kocht ik mijn eerste wagen, een Saab 9-3. Een magnifieke auto met vrij veel comfort en gadgets. Spijtig genoeg werd ook die naar de schroothoop verwezen toen in 2010 een idioot al racend op mijn geparkeerde wagen knalde. Nadien reed ik met een 9-5 sedan rond tot ik in 2012 een nieuwe wagen aanschafte.

Helaas is Saab intussen failliet en is de kans klein dat ik er ooit een nieuwe zal aanschaffen. Maar zowel voor mij, als voor pa, is de Saab 9-3 sporthatch de allermooiste wagen ooit gebouwd.

TG


Geen opmerkingen:

Een reactie posten