maandag 23 maart 2015

Met pappie naar Parijs: Amélie Poulain

We hadden het vorige week over favoriete films van pa. Eentje uit die lijst is ongetwijfeld ook "Le Fabuleus Destin d'Amélie Poulain". Deze film speelt zich af in Parijs, vooral dan in de buurt van Mont-Martre. En in die buurt kan je een zeer leuke Amelie Poulain-wandeling maken.

Die hebben we leren kennen via pa. In 2008 gingen pa en ik voor het eerst samen naar de aankomst van de Tour de France kijken. Die komt traditioneel aan op de Champs-Elysées op zondag. Pa en ik koppelden daar een daguitstap aan. Om 7u00 vertrokken we naar Parijs, bezochten we wat buurten, gingen we iets eten en in de namiddag volgden we de koers vanuit de Tuin van het Louvres. Dit hebben we drie keer gedaan. In 2008 waren pa en ik alleen op schok, in 2009 werden we vergezeld door zijn vrienden Peter en Mario.

In 2010 waren mijn vriendin Elien, turnjuffrouw Mieke en haar zoon Arne mee tijdens de uitstap. Dat was op 25 juli 2010. Enkele foto's van de wandeling heb ik teruggevonden op zijn gsm, en heb ik onderaan geplaatst.

Pa had de Amelie Poulain-wandeling ingepland in de voormiddag. Die loopt langs verschillende leuke plaatsjes uit de film. Het begint bij het metro-station Lamarck-Calaincourt waar ze in de film een blinde man begeleidt en vertelt wat er gebeurt. Tegenover het metrostation is een gezellig caféetje waar je op het gemak buiten van een koffie kan nippen.

Verder passeer je langs "het smalste voetpaadje van Parijs". Dit komt voor in de film "L'auberge espagnolet" waar ik het eerder over had. Op die plaats geeft hoofdpersonage Xavier zijn vriendin Martine (gespeeld door Audrey Tautou aka Amélie Poulain) voor het eerst een kus. Verder op de route vind je een zeer leuk park voor verliefden, de groentewinkel van Monsieur Collignon, het café waar Amélie werkte, en ... kom je ook bovenop de Sacré-Coeur. Voordeel hier is dat je niet langs de toeristische kant naar boven moet en dus niet gehinderd wordt door opdringerige dieven. Pa en ik ontsnapten er in 2008 aan een bende. Vertel ik zeker nog wel eens!

Voor wie naar Parijs gaat, en de wandeling wil maken, je vindt de volledige route via deze link.
Een absolute aanrader voor wie de buurt van Mont-Marte eens op een andere wijze wil leren kennen.

Morgen gaan we opnieuw naar Parijs, en laten we je één van de rustigste plaatsen pal in het centrum kennen.

À bientôt

TG

De groentewinkel van monsieur Collignon


Een park speciaal met bezienswaardigheden voor geliefden.


Café waar Amélie Poulain werkt in de gelijknamige film.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten