dinsdag 20 januari 2015

Uit Martins videokast: Bienvenue chez les Ch'tis

Het beste abonnement dat ik sinds jaren ben aangegaan is dat op Netflix. Voor 9 euro per maand kan ik zoveel films en series zien als ik wil, en ik kan ze op tv, laptop, computer, iPad en iPhone bekijken.  Sinds we netflix hebben, kijken we nog maar zelden naar de "vaste" tv.

Elke maand komen er nieuwe films en series bij, dus je raakt niet uitgekeken. En je krijgt suggesties op basis van de quotering die je aan films of series die je hebt bekeken hebt hebt gegeven. Zo krijg je dingen die wel op maat zijn. 

Iemand al MicMacs à tire-larigot al gezien? Een zeer leuke Franse film van enkele jaren terug over een zwerver die in een vrolijke bende terechtkomt en de wapenindustrie op zijn kop zet om zijn vader te wreken. Een plezante film van regisseur/acteur Danny Boon.

Danny Boon is misschien wel het meest bekend voor zijn hilarische "Bienvenue chez les Ch'tis". Een film over een postverantwoordelijke Philippe uit het Zuiden van Frankrijk die zijn overste wil bedriegen en als straf naar het Noorden van Frankrijk moet verhuizen. Hij komt in het mooie Bergues terecht waar hij het postkantoor moet leiden en ontmoet er Antoine en de vrolijke bende. De film zit boordevol vooroordelen tegen over het Noorden en bevat meerdere hilarische scènes.

Mijn pappie had er jaren terug toen de film een hit werd in Frankrijk over gehoord, en hij wachtte af tot de film ook hier in de bioscoop draaide. Ik en hem trokken er samen heen. Meestal gingen we naar de nieuwe Harry Potter en James Bond, maar deze mochten we volgens hem niet missen.

En terecht, want de tranen stonden ons in de ogen. Alleen al de scène waarbij postleider Philippe zijn vriend Antoine begeleidt op ronde om hem "non" te leren zeggen tegen aangeboden drankjes is er één om in te kaderen en telkens als ik postzegels met uilen erop zie moet ik huilen van het lachen.

De film werd meteen één van de allerfavorieten van mijn vader! Als je hem nog nooit hebt gezien, zeker eens doen!

"Hé biloute!"

TG


Geen opmerkingen:

Een reactie posten